Hyvinvointi arjessa ja työelämässä

Minkälaisia panostuksia omaan hyvinvointiinsa voi tehdä kiireisen arjen keskellä? Erityisesti viime vuosina monet nuoret aikuiset ovat kärsineet ongelmista arjen hallinnassa ja uupumuksesta. Työelämän kietoutuessa jatkuvasti enemmän osaksi vapaa-aikaa kokee moni voimattomuutta ja uupumusta, kun ei kykene enää löytämään työelämän ja vapaa-ajan tasapainoa.

Omaan hyvinvointiin kannattaa panostaa, vaikka se saattaa tuntua toissijaiselta asialta, kun kymmenet deadlinet painavat päälle ja moni kokee tarvetta suoriutua mahdollisimman hyvin. Hyvinvoiva työntekijä on kuitenkin etu myös työyhteisölleen, ja vapaa-aikakin sujuu mutkattomammin, kun työasiat ja tehtävälistat eivät pyöri jatkuvasti mielessä. Kokeile näitä muutamia vinkkejä siihen, miten omaa hyvinvointiaan voi parantaa arjessa ja työelämässä.

Älä tuo töitä kotiin

Moni kokee velvollisuudekseen lukea työsähköposteja myös kotona ja toisilta työnantajat odottavatkin tätä. Lisäksi osa tekee kotonakin palkatonta työtä, jopa useita tunteja viikossa, tinkien näin omasta vapaa-ajastaan. Tämä ei pitkällä tähtäimellä ole kenenkään etu, sillä se vähentää motivaatiota ja lisää uupumusta. Mikäli töitä joutuu tekemään kotona, esimerkiksi etäpäivinä, kannattaa työt ajoittaa tiettyyn ajankohtaan ja tehdä ne työhön suunnitellussa pisteessä, tai esimerkiksi keittiön pöydän ääressä. Älä vie tietokonetta sänkyyn tai muihin rentoutumiseen tarkoitettuihin tiloihin, vaan pyhitä nämä tilat ainoastaan nukkumiselle ja rentoutumiselle.

Älä välitä sotkusta

Toisinaan oma hyvinvointi on laitettava ikävien kotitöiden edelle. Voi olla tärkeämpää pitää viidentoista minuutin meditaatiohetki tai käydä piristävällä kävelyllä ulkona kuin tyhjentää astianpesukonetta tai lajitella pyykkiä. Jos koet siis olevasi liian stressaantunut, anna tiskivuoren lojua keittiössä – istu vaikka hetki hiljaa sohvalla tekemättä mitään, ota päiväunet tai lue suosikkikirjaasi. Se on täysin sallittua ja parantaa hyvinvointia pitkällä tähtäimellä huomattavasti enemmän kuin kotiaskareiden suorittaminen.

Sano ei

Moni kärsii stressistä, koska suostuu asioihin, joita ei oikeastaan halua tehdä – niin työpaikalla kuin vapaallakin. On täysin sallittua sanoa ei niille asioille, joita ei ole pakko tehdä. Jos viettää illan mieluummin kotona kuin puolitutun työkaverin syntymäpäiväjuhlissa, ei kieltäytymisestä tarvitse tuntea syyllisyyttä tai selittää sitä kenelläkään. On täysin oma asiasi, mitä vapaa-ajallasi teet. Työpaikoillakin on usein runsaasti ylimääräisiä hommia, joista on mahdollista kieltäytyä vedoten siihen, että haluaa tehdä oman työnsä hyvin.