Millä tavoin jooga ja meditaatio auttavat jaksamaan arjessa?

Jooga ja meditaatio ovat yksi parhaista keinoista lisätä omaa hyvinvointia. Niiden avulla saa helposti pienen tauon kiireiseen arkeen ja tämän lisäksi molemmat parantavat tutkitusti hyvinvointia, auttavat nukkumaan paremmin, parantavat liikkuvuutta, auttavat lihaskipuihin ja parantavat keskittymiskykyä. Jokaisen kannattaakin siis ottaa päivittäin jooga tai meditaatioharjoitus osaksi omaa arkeaan ja edistää tätä kautta omaa terveyttään.

Jooga saa veren virtaamaan

Kaikki liikunta piristää aineenvaihduntaa ja lisää sitä kautta verenkiertoa, joka puolestaan saa olon pirteämmäksi kuin passiivinen istuminen tai makaaminen. Erilaiset lihasten liikkeet puristavat verta laskimoista kohti sydäntä, joka puolestaan lähettää sen uudelleen kiertoon keuhkoihin ja sen jälkeen muualle elimistöön. Veren mukana kudokset saavat happea ja muita tärkeitä ravintoaineita, jotka ovat välttämättömiä solujen ja niistä koostuvien kudosten terveydelle.

Vaikka kaikki liikunta ja aktiivisuus pistää vauhtia verenkiertoon, tehdään erityisesti joogassa paljon liikkeitä, joissa pää on kohti lattiaa tai jalat kohotetaan vyötärön tai hartioiden yläpuolelle, joko lattialla maaten tai muuten tuettuna. Tällöin verenkierto vilkastuu erityisesti jalkojen alueella, kun painonvoiman vaikutuksesta alas pakkautunut veri lähtee tehokkaammin kiertoon. Veren mukana yhtenäisiä reittejä kertää myös imuneste, jonka tehokas kierto vähentää turvotusta ja parantaa ihmisen immuunipuolustusta. Tehokas aineenvaihdunta ja hyvä verenkierto lisäävät siis myös vastustuskykyä.

Meditaatio parantaa keskittymiskykyä ja unta

Meditaatiota voi tehdä joko pelkästään tai osana joogaharjoitusta, esimerkiksi joogan jälkeen 5–10 minuuttia. Kysessä on harjoitus, jossa luovutaan hetkeksi kaikesta ympäröivästä ja keskitytään omaan sisimpään. Meditaatio voi tuntua aluksi haastavalta, mutta siihen on saatavilla esimerkiksi erilaista ohjausta, joka auttaa pääsemään alkuun.

Erityisesti nykymaailman informaatiotulvassa meditaatiolla voi olla suurikin merkitys terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Meditaation etuja on se, että sitä voi harrastaa lähes missä tahansa. Meditaatiohetken voi pitää vaikka kesken työpäivän, eikä se vaadi sen kummempia lisävarusteita. Kaksi minuuttiakin saattaa riittää siihen, että ajatus kirkastuu ja työteho paranee. Pitkään harjoitettuna meditaation on todettu muun muassa parantavan keskittymiskykyä ja mielialaa ja vähentävän stressiä. Se on edullista erityisesti niille ihmisille, jotka kokevat esimerkiksi nukahtamisvaikeuksia, kun päivän asiat pyörivät väistämättä mielessä.