Miten saada kauniimpi iho?

Kaunis iho saattaa käsitteenä olla hieman harhaanjohtava, sillä moni mieltää kauniin ihon olevan tasainen, rypytön ja virheetön. Kaunis iho voi kuitenkin olla paljon enemmän. Kyseessä on ihmisen suurin elin, suojakuori, joka hyväkuntoisena ja terveenä suojaa elimistöämme ulkoisilta uhilta, toimii aistinelimenä ja välittää muille tietoa meistä itsestämme.

Moni tietää vanhan sanonnan, jossa kerrotaan silmien olevien sielun peili. Ihomme puolestaan heijastaa hyvin sitä, miten voimme sisältä päin. Ihminen, jolla on kaunis iho, vaikuttaa usein myös muulla tavoin hyvinvoivalta. Tämä ei välttämättä ole sattumaa, sillä kaunis iho on helposti saavutettavissa huolehtimalla omista elintavoistaan.

Hikoile ja liiku

Ihmisen liikkuessa elimistö joutuu tekemään työtä, joka puolestaan tuottaa lämpöä. Elimistö pyrkii tästä liiasta lämmöstä eroon ohjaamalla verenkiertoa ihon pinta-alueille ja haihduttamalla nestettä hien mukana. Ihon lämpötila viilenee, kun neste haihtuu iholta. Verenkierron ohjautuessa ihon pintakerroksiin, saavat myös nämä alueet enemmän ravinteita ja happea, mikä lisää myös kuona-aineiden poistumista. Runsaasti liikkuvalla ihmisellä on usein vilkas aineenvaihdunta, jonka mukana tulee terve ja hyvinvoiva iho. Liikunnan jälkeen iho on tärkeää puhdistaa hyvin ja muistaa juoda runsaasti vettä nestetasapainon palauttamiseksi.

Huolehdi kosteutuksesta

Moni kärsii kuivasta ihosta, joka kiristää ja kutisee, aiheuttaen epämiellyttävän tunteen. Kuiva iho myös halkeilee ja vaurioituu helpommin, mikä lisää ryppyjä. Halkeillut iho muodostaa usein pinnalleen myös mikroskooppisia halkeamalinjoja, jotka ovat erinomaisia pesäpaikkoja bakteereille ja niitä on hankala puhdistaa. Ihon kosteutus on siis ensisijaisen tärkeää sen hyvinvoinnin kannalta. Monelle riittää kosteutukseen tavallinen marketeista saatava perusvoide. Jos iho on atooppinen tai erityisen kuiva, kannattaa kysyä apteekista tai lääkäriltä suosituksia omalle ihotyypille sopivaan voiteeseen.

Syö värikkäästi

Ihmisen yleisin proteiini on kollageeni, jota esiintyy runsaasti myös ihossa. Kollageenin määrä alkaa luonnollisestikin vähentymään ikääntymisen myötä, mutta sen säilymiseen voi vaikuttaa muun muassa omilla elintavoillaan. Kollageeni tarvitsee muodostuakseen C-vitamiinia, jota saa erityisesti hedelmistä ja marjoista. Nyrkkisääntönä voi ajatella, että mitä värikkäämmin syö, sitä paremmaksi se on iholle. Sokeri puolestaan hajottaa kollageenia ja estää sen muodostumista, joten terveen ja kimmoisan ihon ylläpitämiseksi kannattaa liiallista sokeria välttää.